در این نوشتار ما بر آنیم تا از دیدی دیگر به مجموعه ای به نام هیئت بنگریم . موجود زنده ای که به طور مستمر و لازم باید برای زنده بودن آن خون جدید وارد آن شود و خون جدید نیز مورد پالایش و رشد ونمو قرار گیرد و این خون چیزی جز افراد عضو در این هیئت نمیباشد .اما در این مسیر عدم توجه به بعضی مسائل متاسفانه نه تنها باعث کنار زده شدن هیئت های قدیمی و باریشه و گسترش هیئت های قارچ گونه میشود بلکه باعث انحراف یک جوان و عدم تربیت او-که بالاترین و مقدس ترین هدف یک هیئت باید باشد- میشود .

افراد عضو در یک هیئت نیز در یک دسته بندی به چهار زیر گروه تقسیم میشوند:

 1-عنصر:معمولا این افراد درون مرکز فرماندهی و یا به اصطلاحی دیگر اعضای شورای هیئت میباشند که در بعضی موارد در همین گروه نیز برای مثال یک شورای هیئت 15 نفره افراد عنصر به5 نفر نیز نرسد . معمولا این افراد را سخنران و مداح هیئت(در صورت داشتن سخنران و مداح ثابت) و یا مسئولین فرهنگی تشکیل میدهند . از نگاه اجتماعی عنصر در اجتماع؛ ارزش عددی بیش از یک نفر را دارد؛ حتی یک میلیوننفر "کان ابراهیم امه" ابراهیم یک امت بود.امام فرمودند: بهشتی یک ملّت بود، برای ملت ما. عناصر توانتصمیم گیری سیاست گذاری دارند و منتظر کسی نمی نشینند.با های و هوی راه نمی افتند. از درون می جوشند، استقلال شخصیتیدارند و انسان های خودکفایی هستند. به نتیجه برسند حرکت می کنند.اگر جایی گیر کردند احساس بن بست نمی کنند.

2-عضو:نیرویی است که ارزش عددی برابر یک دارد و معمولا زیر گروه افراد شورای هیئت می باشد و یا به عبارتی دیگر مستمع ثابت هیئت است و در نگاه کلان باید این عضوشناخته شود چون بیش از اندازه یک نفر  بار نمی تواند از دوش مسئول بالادستی بردارد. بار بیش از یک نفر هم به او بدهید زمین گیرمیشود و دیگران را نیز با خود زمین گیر می کند.اما پتانسیل این رشد را دارد.

3-هوادار:دسته ی سوم هوادار هستند. این دسته از افراد حواسشان به هیئت است اما نه شش دانگ .ما در دعای عهد می گوییم "اللهم الجعلنی من انصاره و اعوانه"ما را ناصر و معاون ایشان قرار دِه. این تعبیر، تعبیر بزرگی است. کسانیهم وجود دارند که هوادار امام هستند نه ناصر ایشان؛ آخر عبارت نیز میگوید: "والمستشهدین بین یدیه"هوادار کسانی هستند که فقط هوای هیئت را دارند امّا نه در سرما و نه در گرما.امیرالمومنین خطاب به صحابه خودش می فرماید: خدا لعنت کند شما را!خدا پدر و مادرتان را نیامرزد!مادرتان به عزایتان بنشیند!به شما می گویم بیایید جهاد می گویید هوا سرد است؛ چند ماه گذشت،سراغتان آمدم گفتید: الان هوا گرم است. اینها هوادار هستند، هوادار اهلبیت زیاد است. هوادار مقام معظم رهبری هم زیاد داریم امّا آن کسی که واقعا با امام است مثلاً در فتنه 88 خود را نشان می دهد کم است.

4-دسته چهارم سمپات هستند. اشخاص بی تفاوتی که در هیئت  وجود دارند که حتی هوادار هم نیستند.این افراد ممکن است در 11 هیئت دیگر هم همزمان حضور داشته باشند.سمپات ها آن زمان که هیچ مشکلی وجود ندارد و یا به بیان دیگر کاری نباشد یا تنور سینه زنی گرم باشد در هیئت حضور دارند.

خوب تا این جا یک دسته بندی حدالامکان مختصر از طبقه بندی اعضای درون هیئت انجام گرفت که امید واریم مورد توجه قرار گرفته باشد اما نکته مهم تر تبدیل این اعضا به نشان بالاتر است . ما چگونه سمپات را تبدیل به هوادار کنیم؛ 3 الی 4 جلسه لازم است.چگونه هوادار را تبدیل به عضو کنیم؟ 3 الی 4 جلسه لازم است. چگونهعضو را عنصر کنیم اینجا 5 الی 6 جلسه وقت لازم دارد.البته منظور از جلسات مراسمات بزرگ مثل محرم یا نیمه شعبان نیست حتی مراسمات هفتگی هم گاهی اوقات آنقدر خشک و بدون بار مثبت 1است که نمیتوان آن را برای تاثیر گذاری به حساب آورد . این جاست که کلاس های آموزشی و پرورشی و  یا اردوها-که الحمدالله اردوی مشهد هیئت یک زمینه ی بسیار بزرگ و در عین حال مغفول مانده است-خودنمایی میکنند.

نکته بعد و از همه مهم تر نوع نگاه به یکدیگر است . یکی از معایبی که وجود دارد و باید حواسمان به آن باشد که در اخلاقهیئتی خودش را نشان می دهد، بالایی ها بالایی ها را می بینند؛درست است که از جهت تشکیلاتی امر درستی است امّا بعد از مدتی این افراد دچار غرور می شوند؛ پایینی ها هم وقتی میبینند که اصلا توجهی به آنها نمی شود. آرام آرام غیبت می کنند؛ تهمت می زنند؛ سخن چینی میکنند؛ در واقع هیئت دارد زمینه ی گناه را فراهم می کند. خودِ ساختار به شکلی است که آدمها را به این اشتباهات می اندازد. در خیلی از هیئت ها متاسفانه مسئولین غفلت می کنند. با نیروهای جزئی خودشان مشورت نمی کنند. حتی بعضی اوقات باید با نیروهای جزء دل کرد تا آنها بزرگ شوند. مگر پیامبر در مبحث تربیت نفرمود فرزند خود را در هفت سال سوم مشاور و وزیرخود قرار دهید و در مباحث و تصمیم گیری ها از او نیز نظر بخواهید. بچه هایی که ما عموما درهیئت ها با آنها روبرو هستیم در 7سال سوم هستند درحالی که نه در هفت سال اول سیر بازی کرده اند و ن هدر هفت سال دوم حسابی آموزش دیده اند. مشکلاتی که در دوره اول ودوم برایش بوجود آمده در هفت سال سوم خودش را نشان داده و میریزدسر نظام و فتنه 78  و 88 و ... بوجود می آید.

 

1-منظور از بی محتوا بودن یک مراسم خدای ناکرده برداشت توهین به دعا و اخلاص مستمعین نگردد. منظور وقتی است که در یک هیئت برای اعضای آن بالاترین هدف از مراسم فقط روخوانی هفتگی یک زیارت عاشورا یا دعای توسل باشد و در این مراسم یا در خلال این یکهفته هیچ برنامه ی تربیتی وجود نداشته باشد.